Assirm è l’Associazione nata nel 1991 che riunisce le aziende italiane che svolgono Ricerche di Mercato, Sondaggi di Opinione e Ricerca Sociale. 

Assirm organizza numerosi momenti di confronto e approfondimento sui trend, le dinamiche del mercato e i nuovi modelli di ricerca, per fare il punto sull’attualità, dando uno sguardo al futuro. Occasioni di confronto e networking. 

Assirm conferma la centralità del proprio ruolo sociale a supporto delle Imprese e del Sistema Paese, offrendo una proposta formativa di alta qualità, facilmente accessibile e fruibile, pensata per favorire il progresso dei professionisti di oggi e di domani. 

Rimani sempre aggiornato sul mondo delle Ricerche e i suoi protagonisti. 

Il Centro Studi e Formazione Assirm nasce nel dicembre 2005 con lo scopo di sviluppare la cultura professionale della Ricerca di Mercato e Sociale, e di promuoverne l’immagine e il valore presso i committenti e l’opinione pubblica. 

Valori e mission

Assirm is the Association founded in 1991 that brings together Italian companies that conduct Market Research, Opinion Surveys and Social Research.

The goals of the Association are:

 Presidium of knowledge

– Development of institutional relations to protect the interests of the sector

– Enhance the role and social function of market, social and opinion research

– Foster and promote the growth of the quality of service provided by its Members

Member companies are private and independent companies committed to the Assirm Code of Professional Ethics and related Quality Standards, inspired by the ISO 20252 industry standards and updated by the Assirm Quality Committee.

The Research Code regulates the activities of Members and integrates that of Esomar, the International Market Research Association, with standards relevant to the activities of research companies.

Since 2005, the Association has created a Study and Training Center with the purpose of developing the professional culture and best practices of Market and Social Research, and promoting its image and value to customers and the public.

In its institutional activities, Assirm collaborates with universities and various associations of researchers and scholars, such as Esomar.

It is a promoting member of Fondazione Pubblicità Progresso and is also a member of Confindustria Intellect, the Italian Federation of “communication, consulting, research, web publishing,” which is recognized as a 1st level Association of Confindustria.

The Association is the point of reference for the market research sector in Italy and organizes the annual Assirm Marketing Research Forum Conference https://www.assirmforum.it/it/about/

 

The Assembly meeting held on December 10, 2020, elected Matteo Lucchi to the presidency of Assirm. 

Organigramma

Consiglio direttivo 2021/2023

Matteo Lucchi

Presidente

Lino Coscione

Consigliere

Lorenzo Facchinotti

Consigliere

Enzo Frasio

Vicepresidente

Stefano Lalli

Consigliere

Fabrizio Morandi

Consigliere

Tommaso Pronunzio

Vicepresidente

Nicola Ronchetti

Cosnigliere

Piergiorgio Rossi

Consigliere

Umberto Ripamonti

Past President

Comitato di Qualità 2021/2023

Lino Coscione

Presidente

Francesco Biasiol

Chiara Castelli

Mattia Colombo

Anna Panza

Luca Savo

Chiara Sodano

Comitato Disciplinare 2021/2023

Armando Tursi

Presidente

Stéphane Frattini

Membro Ordinario

Cecilia Gobbi

Membro Ordinario

Claudio Bosio

Membro Supplente

Stefano Draghi

Membro Supplente

Centro Studi Assirm

Guendalina Graffigna

Presidente

Cinzia Castiglioni

Direttrice

Revisore dei conti

Vito Roscino

Direzione Generale Assirm

Anna
Reani

Direttore Generale

Elisa
Servida

Elisabetta Melita

Giorgia Tavana